.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اصلاح الگوي مصرف و ديدگاه هاي جالب مديران و نمايندگان گيلان
مقامات ارشد و نمايندگان گيلان درمجلس شوراي اسلامي، با اشاره به نامگذاري سال 88 به نام سال "اصلاح الگوي مصرف" از سوي مقام معظم رهبري، بر ضرورت اجرايي کردن اين امر در تمامي امور، تاکيد کردند.
اصلاح الگوي مصرف و ديدگاه هاي جالب مديران و نمايندگان گيلان

نماينده ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت، اصلاح الگوي مصرف را يکي از موارد سفارش شده در آيات و روايات اسلامي عنوان کرد که در آن بر جلوگيري از اسراف و تبذير تاکيد شده است.
"آيت الله زين العابدين قرباني" با تاکيد بر داشتن الگوي مصرف منطقي در همه امور، گفت: تنها اصلاح الگوي مصرف مربوط به بخش نان، آب و انرژي نيست، بلکه بايد در همه کارها و امور، اين مساله را رعايت کنيم.
نماينده ولي فقيه در گيلان در اين ارتباط برگزاري همايش هاي متفاوت توسط نهادها و ادارات را که تنها براي خودنمايي برگزار مي کنند و نتايج ثمر بخشي ندارد، را مورد انتقاد قرار داد.
"آيت الله قرباني" افزود: برگزاري چنين همايش هايي بيهوده بوده و نتيجه اي جز از بين بردن بيت المال ندارد.
وي با تذکر نسبت به کاغذ بازي ها در برخي از ادارات، به فراواني روزنامه ها و مجلات در کشوراشاره کرد ، اظهار داشت: مطالب بسياري از اين روزنامه ها و مجلات تکرار مکررات است، چه کسي بايد جلوي آنها و ريخت و پاش هاي اضافي در اين زمينه را بگيرد؟
وي رعايت الگوي درست براي هزينه برگزاري مهماني ها وعروسي ها، خريد پوشاک، کيف و کفش و انجام مسافرت ها، را هم مورد توجه قرار داد و گفت : متاسفانه به اين مسايل چندان توجهي نمي شود.
استاندار گيلان هم نامگذاري امسال، به نام "اصلاح الگوي مصرف" را اقدامي موثر براي بهره گيري درست از منابع موجود عنوان کرد.
"روح الله قهرماني چابک" افزود: الگوي صحيح مصرف در بخش هاي مختلف، بايد در جامعه نهادينه و به فرهنگ عمومي تبديل شود.
وي گفت: اگر امروز آمريکا به دليل مصرف گرايي و مصرف نادرست به بن بست رسيده و وضعيت آن روز به روز بدتر مي شود، ما هم نبايد بگذاريم تا با مصرف بي رويه، از حالت توازن و تعادل در کارها، خارج شده و به آن وضعيت دچار شويم.
"قهرماني" اظهار داشت: براي تحقق اين کار اقدامات اساسي را در استان در دستور کار قرار داده و معاونت پشتيباني و توسعه منابع انساني گيلان را هم به عنوان دبيرخانه اين کار درنظر گرفته شده است .
وي ادامه داد: قصد داريم تا به صورت علمي و با بهره گيري از تجربيات صاحب نظران امر و دستاوردهاي دنيا در اين زمينه، اين کار را در گيلان اجرا کنيم.
"قهرماني" افزود: دبيرخانه استانداري گيلان هم بايد تمامي موارد مشمول اصلاح الگوي مصرف را فهرست کرده و زمان بندي و مسير بحراني مصرف و راهکار صرفه جويي براي هريک از آن موارد را ارايه دهد.
وي با اشاره به ضرورت تداوم الگوي مصرف در سالهاي آينده، از تمامي دستگاه هاي اجرايي استان خواست تا پيشنهادات خود را در اين زمينه به دبيرخانه مربوطه ارايه دهند.
به گزارش ايرنا، "محمد مهدي صادق" نماينده مردم آستانه اشرفيه در مجلس شوراي اسلامي، اصلاح الگوي مصرف را تفکر اساسي براي کشور خواند و گفت: در واقع اين کار همان دستيابي به توسعه پايدار در کشور است.
وي از نيروي انساني، منابع طبيعي، سرمايه مادي و فناوري به عنوان عوامل موثر در تحقق اصلاح الگوي مصرف نام برد.
" صادق" گفت: ايجاد سازماني خاص در همين زمينه و مديريت صحيح هم ، از ديگر شرايط لازم براي تحقق اصلاح الگوي مصرف است که در کشور ما وجود ندارد و ايجاد آن بايد مد نظر قرار گيرد.
وي ادامه داد: استفاده درست و صحيح از سرمايه هاي ملي کشور، جلوگيري ازهزينه هاي اضافي در امور مختلف، يکي از راهکارهاي تحقق اين الگوي مصرف است.
نماينده مردم آستانه اشرفيه در مجلس شوراي اسلامي، اظهارداشت: برغم اينکه سالانه چهارهزارميليارد تومان صرف يارانه نان در کشور مي شود، اما به دليل نبود الگوي صحيح در مصرف اين ماده غذايي، بخش اعظمي از اين يارانه به هدر مي رود.
"صادق" افزود: همچنين هزينه مصرف انرژي در کشور ما با هزينه فروش چهارميليون بشکه نفت برابري مي کند و در مصرف حامل هاي انرژي در کشور به شدت با اسراف مواجه ايم.
وي گفت: درحالي که با درآمدهاي حاصل از صرفه جويي در حامل هاي انرژي و نان و هزينه آن در بخش عمراني، مي توان طرح هاي عمراني زيادي را اجرا و به توسعه کشور شتاب داد.
اين نماينده مجلس، با اشاره به ميزان بالاي مصرف آب در بخش کشاورزي، تصريح کرد: طبق آمارها، درحالي که 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزي استفاده مي شود که بخش صنعت و آب شرب به ترتيب چهار و شش درصد اين ميزان را به اختصاص داده اند.
"صادق" با طرح اين سوال که آيا در تمام دنيا به ازاي هرهکتار زمين کشاورزي، 12 هزار و 500 مترمربع آب مصرف مي شود؟ گفت: با اصلاح الگوي مصرف آب در بخش کشاورزي و ارايه راهکارهاي عملي در اين زمينه، مي توان مصرف بالاي آب در بخش کشاورزي، را کاهش داد.
وي باتوجه به کاهش بارندگي ها و بروز پديده خشکسالي در استان، اصلاح الگوي مصرف آب در بخش کشاورزي را ضرورتي اجنتاب ناپذير دانست.
"صادق" ادامه داد: اگر درسالهاي گذشته الگوي خوبي در زمينه مديريت مصرف آب در کشاورزي گيلان اجرا مي شد، ديگر با بروز پديده خشکسالي، نگراني از بابت تامين آب در سال جاري را نداشتيم.
عضو کميسيون عمران و نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي، هم از منظر ديگري الگوي صحيح مصرف را مورد توجه قرارداد.
"مهرداد لاهوتي" گفت: نامگذاري امسال به نام اصلاح الگوي مصرف، در واقع به معناي پيدا کردن راه صحيح براي اداره مملکت است.
وي افزود: از آنجا که در بودجه سال 88 ، درآمدهاي ناشي از نفت کاهش و منابع غيرنفتي افزايش يافته است، توجه به مساله اصلاح الگوي مصرف براي اداره بهتر کشور ضروري است.
وي در توضيح وضعيت بودجه سال 88، گفت: درآمدهاي حاصل از فروش نفت در بودجه سال 88، به دليل کاهش قيمت آن در بازارهاي جهاني و محاسبه آن به نرخ 5/37 دلار، از 62 هزار ميليارد تومان به 47 هزار ميليارد تومان کاهش يافت.
"لاهوتي" افزود: بنابراين باتوجه به کاهش قيمت درآمدهاي نفتي بايد دقت بيشتري در هزينه کرد اعتبارات داشته باشيم.
وي گفت: البته اگر قيمت نفت افزايش يابد، اين افزايش در بودجه 88 با ارايه متمم به مجلس اصلاح خواهد شد.
وي با اشاره به منابع درآمدهاي غيرنفتي، هم گفت: در بودجه 88، 50 درصد از سهم درآمدهاي منابع مالياتي افزايش پيدا کرده است، که بايد براي تحقق آن تلاش کرد.
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي، اظهارداشت: ضمن اينکه بخش اعظمي از درآمدهاي کشور بايد از محل فروش شرکت ها کسب شود که تحقق آن درآمدها، در واقع تحقق اصل 44 قانون اساسي و راه نجات مملکت و خروج از اقتصاد دولتي خواهد بود.
وي خاطرنشان ساخت: از بابت حذف طرح ساماندهي يارانه ها در جريان بررسي بودجه 88، هشت هزار و 500 ميليارد تومان از بودجه دولت حذف شد، اما اين طرح به طور جداگانه مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
به اعتقاد وي، در سه سال گذشته 190 ميليارد دلار درآمد نفتي در کشور وجود داشت که اگر کمي دقت در نحوه هزينه آن مي شد، ميزان ذخيره ارزي کشور امروز به حدي مي رسيد که سال آينده که سال بحراني تري را درپيش داريم، راحت تر سپري کنيم.
به گزارش ايرنا، "جبار کوچکي نژاد" نماينده مردم رشت در خانه ملت هم معتقد است: امسال سال سختي را از نظر تامين اعتبارات و تحقق درآمدها نسبت سال قبل خواهيم داشت.
وي گفت: پارسال 5/97 و81 درصد اعتبارات بخش جاري و عمراني به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد اما باتوجه به کسري بودجه امسال، برغم رشد اعتبارات عمراني آن تا سقف 28 هزارميليارد تومان، پيش بيني مي شود، 55 درصد اعتبارات به دستگاهها ابلاغ شود.
"کوچکي نژاد" افزود: به همين دليل دستگاهاي اجرايي استان بايد در مهلت باقي مانده تا پايان سال مالي 87، نسبت به اتمام پروژه هاي نيمه تمام و پرداخت مطالبات پيمانکاران اقدام کنند.
وي باتوجه به اين وضعيت بودجه و نامگذاري امسال به نام " اصلاح الگوي مصرف"، مديريت درست بودجه هاي ابلاغي توسط دستگاه هاي اجرايي را ضروري دانست.
وي گفت: همچنين باتوجه به تصويب برنامه پنج ساله پنجم درسال جاري، مهمترين کار دستگاه هاي اجرايي و دولت، بايد لحاظ کردن موارد الگوي مصرف در اين برنامه باشد.
"کوچکي نژاد" يادآورشد: بايد با ارايه الگوي صحيح مصرف موارد مختلف، انقلابي در بخش مصرف در کشور به وجود آوريم.
به گزارش ايرنا، "اسدالله عباسي" نماينده مردم رودسر و املش در مجلس، هم اظهارداشت:گرچه برخي هدفمند کردن يارانه ها را تنها راه اصلاح الگوي مصرف مي دانند، اما آن کار تنها بخشي از راه دستيابي به اصلاح الگوي مصرف است.
وي گفت: بايد براي دستيابي به الگوي درست مصرف، از افراط و تفريط در کارها جلوگيري کنيم.
وي با تاکيد برضرورت اصلاح الگوي مصرف در همه موارد به ويژه نان، آب و انرژي، افزود: در زمان حاضر هفت دهک پايين جامعه 30 درصد انرژي کشور را مصرف و مابقي آن توسط دهک هاي بالاتر جامعه مصرف مي شود که اين کار به هيچ وجه عادلانه نيست و با برقراري عدالت در جامعه منافات دارد.
"عباسي" افزود: درصورت اصلاح الگوي مصرف، امکان بهره مندي همه افراد از منابع موجود و حفظ آن براي نسل هاي بعد امکان پذير خواهد شد.
"سيدعلي آقازاده " يکي از نمايندگان مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي، اصلاح فرهنگ مردم را عامل اصلي براي تغيير الگوي مصرف برشمرد.
وي گفت: در درجه بعد، تعامل و نزديکي بين مسوولان نظام و مردم مي تواند نقش اساسي را در اين زمينه داشته باشد.
" آقازاده" افزود: باتوجه به نامگذاري امسال به نام "اصلاح الگوي مصرف" انتظار مي رود که بخش حاکميتي هم در اين کار، همت و مشارکت جدي داشته باشد.
وي با برشمردن مواردي از قبيل ائتلاف منابع آبي در گيلان، استهلاک ماشين آلات صنعتي و مصرف آب و برق بالاي آنها، با طرح سوالي گفت: آيا اين موارد اسراف نيست؟
وي افزود: آيا ادامه روند تخريب محيط زيست که عامل حيات انسانها است، اسراف نيست؟
وي گفت: بايد با راهکارهاي مختلف، براي جلوگيري از اسراف اين موارد، گامهاي اساسي برداريم.
"صمد مرعشي" نماينده مردم رودبار در خانه ملت، هم گفت: نبايد به مساله اصلاح الگوي مصرف درحد يک شعار نگاه کرد، بلکه همه بايد براي فراهم کردن راهکارهاي عملي و بسترسازي براي اين کار، تلاش کنند.
وي ادامه داد: صدا و سيما هم بايد با دعوت از کارشناسان و اهل فن، نسبت به اطلاع رساني در اين زمينه و آموزش مردم اقدام کند تا آنها بدانند چه تغيير اساسي در الگوي مصرف بايد شکل گيرد.
"مرعشي" تاکيد کرد: باتوجه به مصرف بالاي حامل هاي انرژي در کشور، بايد تغييرجدي در زمينه الگوي مصرف اين حامل ها داشته باشيم.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.15 seconds.